Jedálniček atopika v lete

Leto, doba dovoleniek, teplých letných večerov, ale aj doba odľahčeného jedálnička, v ktorom sa stále častejšie objavujú zeleninové šaláty.

Nikoho asi neprekvapí, že zeleninu by sme mali konzumovať denne, ideálne ako súčasť každého jedla. Odporúčaný príjem zeleniny je zhruba 500 gramov denne. A teraz ruku na srdce, Komu sa to darí dodržiavať? 

„Zelenina obsahuje množstvo zdraviu prospešných látok, ktoré sa môžu mimo iného podieľať na znížení výskytu kardiovaskulárnych a metabolických ochorení, na znížení rizika nádorových ochorení a to najmä rakoviny tráviaceho traktu."

Zelenina je z veľkej časti tvorená vodou (cca 80%), je výborným zdrojom vlákniny, vitamínov a minerálnych látok (najmä vitamín C, vitamíny skupiny B a karotenoidov). Pre lepšiu vstrebateľnosť vitamínov A, D, E, K (sú rozpustné v tukoch) je vhodné pridať k zelenine menšie množstvo oleja. V cibuľovej zelenine (cibuľa, cesnak) sú obsiahnuté látky brzdiace rast mikroorganizmov. Niektoré ochranné látky ako je lykopén, obsiahnutý v paradajkách, sú pre telo lepšie využiteľné po tepelnej úprave. Preto by sme mali do jedálnička zaradiť aj varenú či dusenú zeleninu. 

dieťa s košíkom organickej zeleniny

Jednou z najdôležitejších látok v zelenine je vláknina, ktorá má na náš organizmus veľa pozitívnych účinkov: 

  • Prispieva k pocitu nasýtenia
  • Zaručuje pozvoľné uvoľňovanie energie
  • Zlepšuje peristaltiku čriev a konzistenciu stolice
  • Napomáha čisteniu tráviaceho ústrojenstva ako chemicky, tak aj mechanicky
  • Pôsobí preventívne proti ochoreniu čriev

Základom nášho jedálnička by mala byť čerstvá zelenina. Môžeme ju pridať k raňajkám alebo k desiate (paradajky, paprika, kaleráb, mrkva,...), či ako súčasť hlavného jedla vo forme šalátu. Kombinácií je naozaj veľmi veľa. 

„Ak zeleninový šalát doplníte i kvalitnou bielkovinovou zložkou (mäso, ryba, vajíčko, syr, tofu, orechy, strukoviny), nemusíte sa báť, že vás behom chvíľky prepadne hlad."

Že je zelenina zdravá a vhodná potravina, o tom isto niet pochýb. Ako si ale pripraviť napríklad šalát k večeri, aby mi chutil a nejedla som stále “Šopák”?

Recepty pre atopikov

Prečítajte si tiež

Aj atopici si môžu výborne pochutnať

Základom by mohla byť akákoľvek listová zelenina - ľadový šalát, čínska kapusta, špenát, mangold, poľný šalát, hlávkový šalát, rukola, lolorosso… Sú významným zdrojom vitamínu K, ktorý potrebujeme pre správnu zrážanlivosť krvi a mineralizáciu kostí. Nájdeme v nej kyselinu listovú, nutnú pre správny rozvoj plodu už v matkinom tele, draslík, ktorý v tele mimo iného reguluje krvný tlak, srdcový tep a podieľa sa na správnej činnosti svalov, vrátane srdca. Listovú zeleninu kupujte čo najčerstvejšiu (mala by “chrumkať” alebo si ju pestujte sami na záhradke. Listy vždy starostlivo umyte a natrhajte, či nakrájajte. 

Doplňte akoukoľvek inou zeleninu, prípadne zdrojom bielkovín.

mama a dcéra zabávajúce sa pri varení v kuchyni

A v túto chvíľu môže nastať problém: dala som si do šalátu samé “zdravé veci” a čím ho dochutím?

Klasika ocot, olej, soľ, prípadne trochu cukru veľmi rýchlo omrzí. Vyskúšajte ľahkú obmenu: klasický olivový olej vymeňte za niektorý za studena lisovaný olej, napríklad tekvicový, z vlašských či lieskových orechov…, pridajte čerstvé alebo sušené bylinky. 

Vyskúšať môžete i rôzne druhy ovocných octov, horčicu, biely jogurt, med alebo stéviu. 

jahodovo-špenátový letný šalát

Pripravte si niektorú zo zálievok:

  • Jogurtová - biely jogurt, nasekaná pažítka, olivový olej, soľ, korenie. Miesto pažítky môžete použiť cesnak alebo kôpor. 
  • Bylinková - čerstvá mäta, oregano, medovka, pažítka alebo akákoľvek iná bylinka, olivový olej, vínny ocot, soľ, korenie. Ocot môžete zameniť za jogurt alebo kyslú smotanu. 
  • Francúzska - olivový olej, vínny ocot, cesnak, dijonská horčica, med, soľ a korenie.

„Vyhnúť by ste sa mali kupovaným dresingom s veľkým množstvom majonézy, cukru, soli a konzervantov."

Veď leto je o čerstvosti a jednoduchosti. 

Užívajte si letné ľahkosti.

Helena

4.2000

Bol pre vás tento článok užitočný?

Nie

Nie

Veľmi užitočný

Ďakujeme za Váš hlas

Nenechajte si ujsť aj tieto články

SÚŤAŽ UKONČENÁ: Súťažte o balíčky Atoderm a otestujte sa, čo viete o opaľovaní

Pred 4 mesiacmi
Photoderm Mineral