Margit Slimáková: Zdravé stravovanie je o skutočných potravinách

PharmDr. Margit Slimáková je špecialistkou na zdravotnú prevenciu a výživu. Vyštudovala farmáciu a dietológiu a pre svoju prácu využíva všetky overené poznatky z rôznych kútov medicíny. Poskytuje poradenstvo, školí, publikuje a prednáša.

Napísala úspešný bestseller - Veľmi osobná kniha o zdraví, ktorej sa predalo viac ako 50-tisíc kópií. Pracovne pôsobila vo viacerých krajinách, ako Nemecko, Francúzsko, USA či dokonca Čína, kde úspešne analyzovala a zbierala poznatky pre svoju prácu výživovej poradkyne.

Výživové doplnky stravovania sa stali novým trendom. Aký je váš názor na ne?

Médiá a experti nám predkladajú stovky tvrdení o tom, čo máme a čo nemáme jesť. Poradcovia odporúčajú desiatky špeciálnych diét a potravinársky priemysel ponúka tisíce technologicky upravovaných produktov pre lepšie zdravie. V skutočnosti však pre zdravie nepotrebujeme žiadne výživové štúdie, špeciálne potraviny ani diéty.

Výživové doplnky stravovania. Doplnky stravovania.

Takže žiadne diéty? A čo aspoň odporúčania?

Myslím si, že práve nadbytok najrôznejších a často aj protichodných odporúčaní (a to nielen vo výžive) nás zneisťuje a namiesto poslúchania vlastného tela neustále hľadáme odporúčania iných. Lenže odporúčania sa často menia, a tak mnohí iba hľadajú, sú zmätení a neistí. V takomto prípade odporúčam iba jedinú diétu - a to mediálnu. Skrátka prestať čítať.

Z toho vychádza, že môžeme jesť asi všetko, nie? Alebo radšej vynechávať iba vybrané potraviny?

Mäso, vajíčka, kapusta ani akékoľvek iné potraviny nie sú esenciálne, teda nie je nevyhnutné ich konzumovať. Esenciálne živiny vie každý z nás získavať zo stoviek možností a je iba na nás, čo si vyberieme.

„Z etického, zdravotného alebo aj chuťového hľadiska v rozhodnutí nejesť určité potraviny nevidím problém. Samozrejme, výrazne obmedzené diéty môžu hroziť určitými deficitmi."

Čo je teda zdravá výživa?

Zdravé stravovanie je postavené na príjme skutočných potravín a rešpektovaní potrieb vlastného tela. Skutočné potraviny sú akékoľvek základné potraviny, ktoré podliehajú priemyselným úpravám v minimálnej miere, a rovnako mám na mysli aj samotné jedlá, ktoré z nich pripravujeme. Základnými potravinami sú rastlinné produkty vypestované v kvalitnej pôde a živočíšne produkty zvierat, ktoré boli počas svojho života plnohodnotne vykrmované a s ktorými sa slušne zaobchádzalo. Minimálne priemyselne upravované potraviny sú také, ktoré vieme pripraviť aj doma a nevyžadujú prísady, ako dochucovadlá, vône či farbivá. Vznikajú spravidla na základe biologických či fyzikálnych úprav. Sú to napríklad biely plnotučný jogurt, maslo alebo kyslá kapusta.

Zdravá a plnohodnotná výživa. Mix zeleniny, ovocia, vajíčok a mäsa.

A čo alternatívne výživové smery?

Výživové filozofie sú spravidla postavené na skutočných potravinách, ktoré vedia byť prospešné viac ako dnes už bežne dostupné západné jedlo plné sladkostí a iných nezdravých prísad. Tzv. alternatívci si sami pripravujú jedlo a okrem stravy sa aj zodpovedne správajú k životnému prostrediu, hýbu sa a neužívajú drogy. Toto všetko je naozaj chvályhodné. I keď, aj tie najprísnejšie výživové smery, ako sú vegánstvo, makrobiotika alebo vitariánstvo, majú podstatne obmedzené možnosti na dopĺňanie všetkých potrebných živín. Preto ich skôr neodporúčam.

Dosť často sa hovorí o superpotravinách? Čo si pod tým predstaviť?

Pre mňa sú to potraviny s vysokým obsahom živín, ako napríklad vajíčka, ryby alebo bobuľové ovocie. Žiadna presná definícia neexistuje, a tak tento populárny pojem často zneužívajú propagátori najrôznejších zázrakov, ktoré v jedálničku nie sú nevyhnutné.

Prečítajte si tiež

Ktoré protizápalové potraviny majú čarovnú silu potlačiť zápal v tele?

Rozprávame sa o strave, ale čo pitný režim?

Voda je každodenným základom pre všetkých. Káva a čaj (samozrejme, nesladené) sú výborným spestrením. Sladené limonády sú pohromou, zdrojom zbytočných cukrov a kalórií. Pre každodenné pitie sú absolútne nevhodné a ich obmedzenie je najlepším krokom v prevencii a podpore voči, dnes bežným, zdravotným ťažkostiam.

Žena pije čistú vodu z vodovu, preto dodržuje pitný režim, ktorý je dôležitý.

Takže ak sa budeme zdravo stravovať a piť, bude všetko v pohode? 

Zdravé stravovanie je zásadné, ale potrebuje podporu, a to práve v pravidelnom pohybe vonku, v dostatku spánku a v dobrej nálade. Telo je potrebné nielen dobre živiť, ale ho aj používať. Výborným príkladom je vápnik. Potrebujeme ho v strave, no aby sa z nej dostal aj do kostí, musíme ich pohybom zaťažovať. Inak sa v nich neudrží.

A aké špecifiká má strava pri atopii?

Neexistuje žiadna jednoznačne potvrdená špeciálna diéta pri atopii, ale to ani pri iných chorobách. Čo ale máme, sú individuálne a veľmi nádejné príbehy jednotlivcov, ktorým zdravá výživa a celkovo zdravý životný štýl pomohli v prevencii aj v terapii. Ale aj výživa býva u rôznych ľudí iná. Čo určite funguje naprieč všetkými ťažkosťami, je potreba jesť skutočné potraviny. Ďalej je potrebné individuálne skúšať, čo prospieva práve vám. Musíte byť schopní vnímať svoje telo a rešpektovať jeho potreby. Chápem, že takáto cesta je náročná, ale na druhej strane to má pri zdravotných ťažkostiach zmysel. Ak naše problémy trvajú povedzme roky, pár mesiacov intenzívnej dietoterapie a zdravé stravovanie nám môže iba pomôcť. A to nielen v riešení kožných komplikácií. Všetkým skúšajúcim držím palce.

Prečítajte si tiež

Čo môže jesť atopik? Ako sa stravovať pri atopickom ekzéme

3.6667

Bol pre vás tento článok užitočný?

Nie

Nie

Veľmi užitočný

Ďakujeme za Váš hlas

Nenechajte si ujsť aj tieto články