(aktualizované zo dňa 1.8.2017)

Ktoré protizápalové potraviny majú čarovnú silu potlačiť zápal v tele?

Spoznajte protizápalové potraviny, ktoré by ste mali pridať do svojej stravy, ale tiež potraviny, ktoré zápal v tele podporujú a mali by ste sa im vyhnúť.

Úlohou protizápalovej diéty je pomôcť bojovať so zápalom. Nemala by byť iba akýmsi doplnkom k strave atopika. Na výber potravín s protizápalovým účinkom treba myslieť už od samého začiatku.

„Úlohou protizápalovej diéty u pacientov s atopickým ekzémom je zaradenie čo najväčšieho množstva nutrične bohatých potravín do jedálnička bez protizápalového účinku."

Diétne postupy, ktoré súvisia s ochoreniami, nie sú iba o obmedzovaní. Treba si uvedomiť, že dodržiavanie rôznych diét môže často jedálniček ochudobniť práve o dôležité protizápalové zložky potravy. Preto je veľmi dôležité nezameriavať sa iba na to, čo zo stravy vylúčiť, ale naopak. Klásť veľký dôraz, aby bola strava aj napriek obmedzeniam pestrá a aby bola pre človeka zdrojom celého spektra látok s protizápalovým účinkom. Cieľom by malo byť zaradiť do jedálnička čo najväčšie množstvo nutrične bohatých potravín. 

„Medzi protizápalové potraviny s významným protizápalovým účinkom patria napríklad zelenina a ovocie, orechy a semená, tučné morské ryby alebo potraviny s obsahom probiotických baktérií."

Ako obohatiť jedálniček o tie najdôležitejšie a najúčinnejšie zložky potravy?

protizápalovej diéty

Čo patrí medzi najvýznamnejšie zložky protizápalovej stravy?

Zelenina a ovocie

Ideálne je bobuľové ovocie, ktoré (s výnimkou jahôd) nebýva častým alergénom, a navyše neobsahuje veľa cukru. Patria sem najmä hrozno, čučoriedky, maliny, ríbezle a černice. Do jedálničku sa tiež oplatí zaradiť broskyne či marhule a pre pestrosť všetky dobre znášané druhy ovocia. Detoxikácia organizmu ovocím a zeleninou je navyše veľmi prospešná.

Orechy a semená

Medzi tie nutrične najvýznamnejšie patria najmä vlašské a lieskové orechy a mandle.  Zo semienok sa zamerajte na mleté ľanové semienka, ktoré sú bohaté na esenciálne mastné kyseliny a vitamín E.

Orechy a semená

Tučné morské ryby

Ryby sú veľmi pekným dôkazom, že nie všetky tuky sú nezdravé. Sú totiž bohatým zdrojom esenciálnych mastných kyselín rady ω-3, ktoré majú výborný protizápalový účinok a posilňujú imunitu. Alergici by sa mali zamerať najmä na čerstvé ryby, pri mrazených by sme sa mali zaujímať o čas zmrazenia (niektoré sú zmrazené hneď po výlove, čím sa zásadne zníži obsah histamínu, teda látky, ktorá býva pri intolerancii často zodpovedná za kožné prejavy).

Protizápalové potraviny s obsahom probiotických baktérií

V rámci protizápalovej diéty často siahame po doplnkoch stravy s probiotickými baktériami, ale málokedy si uvedomujeme, že ich výborným a prirodzeným zdrojom sú aj kyslomliečne výrobky a fermentované potraviny, teda kefír, jogurt, bryndza či kyslá kapusta. V závislosti na individuálnej znášanlivosti, a pri bryndzi aj s ohľadom na vek dieťaťa, sa tieto potraviny snažte pravidelne zaraďovať do jedálničku.

„Dodržiavanie rôznych diét môže jedálniček ochudobniť práve o dôležité protizápalové zložky potravy."

Ktoré potraviny podporujú zápal a mali by sme sa im v rámci protizápalovej diéty vyhnúť?

Nasýtené tuky  

Nadmernej konzumácii živočíšnych tukov by sme sa mali vyhýbať. Tie najväčšie zdroje nasýtených tukov sú bravčové a hovädzie mäso, hydina, maslo, masť, údeniny, vnútornosti a mliečne výrobky s vysokým podielom tuku. U malých detí však po nízkotučných mliečnych výrobkoch nesiahame. Volíme radšej kombináciu plnotučných a polotučných druhov.

Jednoduché cukry

Prakticky ide o všetky potraviny, pre ktoré je typická sladká chuť. No aj tu rozlišujeme tie vhodnejšie a menej vhodné. Ovocie patrí napríklad medzi zdravé a protizápalové potraviny. Je bohaté na vlákninu, antioxidanty a svoje miesto si určite nájde aj v protizápalovej diéte. Vyvarovať by sme sa tak mali najmä sladkostí, sladkých nápojov a častému používaniu rôznych sladidiel (pozor aj na med a rôzne sirupy).

Výrobky z bielej múky

Neobsahujú dostatok vlákniny (ktorá spomaľuje vstrebávanie glukózy do krvi a bráni jej prudkému vzostupu) a prispievajú tak k zvýšenému riziku metabolických ochorení. Tie sú sprevádzané systémovým zápalom. V strave by sme preto mali uprednostňovať celozrnné výrobky. U menších detí to však s celozrnným pečivom nepreháňame a jedálniček môžeme spestriť pohánkou, pšenom či špaldovou múkou.

Výrobky z bielej múky

Trans-mastné kyseliny

Sú to zložky tukov so silným pro-zápalovým účinkom, teda spôsobujú v tele zápal. Za najvýznamnejšie zdroje sa považujú pokrmové tuky, zákusky a torty, ale tiež bežné jedlá z fast-foodov.

„Zápalové procesy v koži podporujú aj nenasýtené tuky, výrobky z bielej múky, jednoduché cukry a trans-mastné kyseliny. Mali by sme sa im vyhýbať."

Pri protizápalovej diéte je výber potravín s protizápalovým účinkom prispôsobiť individuálnej znášanlivosti, no pri správne zvolenej strave môžu jej pozitíva ďaleko prevyšovať negatívne účinky.

Prečítajte si tiež

Čo je dobré jesť, keď trpíte atopickým ekzémom?

3.9563

Bol pre vás tento článok užitočný?

Nie

Nie

Veľmi užitočný

Ďakujeme za Váš hlas

Nenechajte si ujsť aj tieto články

SÚŤAŽ UKONČENÁ: Súťažte o balíčky Atoderm a otestujte sa, čo viete o opaľovaní

Pred 3 mesiacmi
Photoderm Mineral