Ktoré protizápalové potraviny majú čarovnú silu potlačiť zápal v tele?

Spoznajte s nami protizápalové potraviny, ktoré dokážu v tele potlačiť zápal a taktiež potraviny, ktoré zápal v tele podporujú a mali by ste sa im vyhnúť.

Diétne postupy v súvislosti s týmto ochorením nie sú iba o obmedzovaní. Práve naopak. Cieľom by malo byť zaradenie čo najväčšieho množstva nutrične bohatých potravín do jedálnička. Protizápalová diéta by tak nemala byť iba akýmsi doplnkom k strave atopika. Na výber potravín s protizápalovým účinkom treba preto myslieť už od samého začiatku.

Úlohou protizápalovej diéty je pomôcť bojovať so zápalom. Zdravá strava je však základ. Povedzme si teda, ako obohatiť jedálniček o tie najdôležitejšie a najúčinnejšie zložky potravy. Ešte predtým si zhrnieme, čo naopak k tvorbe zápalu v našom tele prispieva (vďaka čomu sa dermatitída môže prejaviť rýchlejšie).

potraviny atopický ekzém

„Úlohou protizápalovej diéty u pacientov s atopickým ekzémom je zaradenie čo najväčšieho množstva nutrične bohatých potravín do jedálnička bez protizápalového účinku."

Medzi najvýznamnejšie zložky protizápalovej stravy patria:

Zelenina a ovocie

Ideálne je bobuľové ovocie, ktoré (s výnimkou jahôd) nebýva častým alergénom a navyše neobsahuje veľa cukru. Patria sem najmä hrozno, čučoriedky, maliny, ríbezle a černice. Do jedálničku sa tiež oplatí zaradiť broskyne či marhule a pre pestrosť všetky dobre znášané druhy ovocia. Detoxikácia organizmu ovocím a zeleninou je navyše veľmi prospešná.

Orechy a semená

Medzi tie nutrične najvýznamnejšie patria najmä vlašské a lieskové orechy a mandle.  Zo semienok sa zamerajte na mleté ľanové semienka, ktoré sú bohaté na esenciálne mastné kyseliny a vitamín E.

zdrava strava

Tučné morské ryby

Ryby sú veľmi pekným dôkazom, že nie všetky tuky sú nezdravé. Sú totiž bohatým zdrojom esenciálnych mastných kyselín rady ω-3, ktoré majú výborný protizápalový účinok a posilňujú imunitu. Alergici by sa mali zamerať najmä na čerstvé ryby, pri mrazených by sme sa mali zaujímať o čas zmrazenia (niektoré sú zmrazené hneď po výlove, čím sa zásadne zníži obsah histamínu, teda látky, ktorá býva pri intolerancii často zodpovedná za kožné prejavy).

Prečítajte si tiež

Potravinové intolerancie a alergie v súvislosti s atopickým ekzémom u detí

Protizápalové potraviny s obsahom probiotických baktérií

V rámci protizápalovej diéty často siahame po doplnkoch stravy s probiotickými baktériami, ale málokedy si uvedomujeme, že ich výborným a prirodzeným zdrojom sú aj kyslomliečne výrobky a fermentované potraviny, teda kefír, jogurt, bryndza či kyslá kapusta. V závislosti na individuálnej znášanlivosti, a pri bryndzi aj s ohľadom na vek dieťaťa, sa tieto potraviny snažte zaraďovať pravidelne do jedálničku.

„Dodržiavanie rôznych diét môže jedálniček ochudobniť práve o dôležité protizápalové zložky potravy."

Je potrebné si uvedomiť, že dodržiavanie rôznych diét môže častokrát jedálniček ochudobniť práve o dôležité protizápalové zložky potravy. Preto je veľmi dôležité nezameriavať sa iba na to, čo zo stravy vylúčiť, ale naopak. Klásť veľký dôraz, aby bola strava aj napriek obmedzeniam pestrá a aby bola pre človeka zdrojom celého spektra látok s protizápalovým účinkom.

„Medzi protizápalové potraviny s významným protizápalovým účinkom patria napríklad zelenina a ovocie, orechy a semená, tučné morské ryby alebo potraviny s obsahom probiotických baktérií."

Medzi zložky potravy, ktoré podporujú zápal (a ktorým by sme sa v rámci protizápalovej diéty mali vyvarovať) patria:

Nasýtené tuky  

Nadmernej konzumácii živočíšnych tukov by sme sa mali vyhýbať. Tie najväčšie zdroje nasýtených tukov sú bravčové a hovädzie mäso, hydina, maslo, masť, údeniny, vnútornosti, mliečne výrobky s vysokým podielom tuku. U malých detí však po nízkotučných mliečnych výrobkoch nesiahame. Volíme radšej kombináciu plnotučných a polotučných druhov.

Jednoduché cukry

Prakticky sa jedná o všetky potraviny, pre ktoré je typická sladká chuť. Avšak, aj tu rozlišujeme tie vhodnejšie a menej vhodné. Ovocie patrí napríklad medzi zdravé a protizápalové potraviny. Je bohaté na vlákninu, antioxidanty a svoje miesto si určite nájde aj v protizápalovej diéte. Vyvarovať by sme sa tak mali najmä sladkostiam, sladkým nápojom a častým používaním rôznych sladidiel (pozor aj na med a rôzne sirupy).

Výrobky z bielej múky

Neobsahujú dostatok vlákniny (ktorá spomaľuje vstrebávanie glukózy do krvi a bráni jej prudkému vzostupu) a prispievajú tak k zvýšenému riziku metabolických ochorení. Tie sú sprevádzané systémovým zápalom. V strave by sme preto mali uprednostňovať celozrnné výrobky. U menších detí to však s celozrnným pečivom nepreháňame a jedálniček môžeme spestriť pohánkou, pšenom či špaldovou múkou.

pečivo atopický ekzém

Trans-mastné kyseliny

Sú to zložky tukov so silným pro-zápalovým účinkom (spôsobujú v tele zápal). Za najvýznamnejšie zdroje sa považujú pokrmové tuky, zákusky a torty, ale tiež bežné jedlá z fast-foodov.

Pri protizápalovej diéte máme naopak na výber z rôznych potravín s protizápalovým účinkom. Dôležité je tento výber prispôsobiť individuálnej znášanlivosti, avšak pri správne zvolenej strave môžu jej pozitíva ďaleko prevyšovať negatívne účinky.

„Zápalové procesy v koži podporujú aj nenasýtené tuky, výrobky z bielej múky, jednoduché cukry a trans-mastné kyseliny. Mali by sme sa im vyhýbať."

3.8771

Bol pre vás tento článok užitočný?

Nie

Nie

Veľmi užitočný

Ďakujeme za Váš hlas

Nenechajte si ujsť aj tieto články

Starostlivosť o dieťa s atopickým ekzémom v jarnom období a príprava na leto

Včera
dievča a motýľ