Môže dostatočný príjem vitamínov v strave pomôcť pri svrbení kože spôsobenom atopickou dermatitídou?

Zaujíma vás, či sa dá svrbenie kože pri atopickej dermatitíde potlačiť správnym výberom potravín? Prečítajte si, aké vitamíny sa oplatí do stravy zaradiť!

Preto určite nie je prekvapením, keď sa pri atopickej dermatitíde a pri nepríjemnom svrbení pokožky, ktoré sa s ňou spája, obzeráme okrem samotnej liečby napríklad aj po tipoch, ako si upraviť jedálny lístok. Otázka však znie: Dá sa vôbec bojovať výživou proti svrbeniu? 

atopický ekzém strava

Medzi bežne dostupnými potravinami iba ťažko nájdeme takú, po ktorej konzumácii svrbenie zázračne zmizne. Vhodnou výživou však dokážeme nepríjemné príznaky atopickej dermatitídy ovplyvniť.

Prečítajte si tiež

Základy výživy pri atopickom ekzéme

Výživa má totiž vplyv na:

  • Zdravie a kvalitu pokožky
  • Rýchlosť hojenia
  • Odolnosť pokožky ako jednej z hlavných bariér imunitného systému
  • Vznik reakcií, ktoré následne vedú (okrem iného) aj k svrbeniu tela

Zhoršená kvalita pokožky v podobe zvýšenej suchosti, popraskania či náchylnosti na infekcie je jedným z najčastejších príznakov nedostatku vitamínov v tele – tzv. avitaminóz. Preto sa musíme zamerať na to, aby ich naša strava obsahovala čo najviac.

varenie

K najdôležitejším vitamínom vo vzťahu k zdravej koži patria:

Vitamín A: nevyhnutný na udržanie integrity pokožky a slizníc, nedostatok môže spôsobiť častejšie infekcie na koži a zhoršenie zápalu

Vitamín C: zvyšuje imunitu, má antioxidačnú aktivitu (veľký význam má pri pravidelnom športe, keď môže byť dočasne znížená imunita), dôležitý pre hojenie rán – pomáha tvorbe kolagénu, chráni pred škodlivými účinkami UV žiarenia, zlepšuje hydratáciu pokožky

Vitamín E: chráni membránové tuky pred peroxidáciou (pacienti s atopickou dermatitídou sú viac náchylní na poškodenie oxidačným stresom), znižuje zápalové reakcie v pokožke

Za vitamínmi však nezaostávajú ani minerálne látky. Tu je len zopár z veľkého zástupu tých, ktoré nám pomáhajú udržiavať zdravú kožu a týmto spôsobom okrem iného aj predchádzať svrbeniu:

Zinok v kombinácii s vitamínom C zvyšuje antimikrobiálnu aktivitu – pomáha bojovať proti mikrobiálnym infekciám v koži.

Meď - antioxidant, ktorý chráni pokožku pred účinkami UV žiarenia, zlepšuje účinok kolagénu v pokožke a tým zlepšuje elasticitu kože a jej celistvosť.

Selén chráni pokožku pred účinkami UV žiarenia (stimuluje aktivitu antioxidačných enzýmov).

Ako tieto dôležité živiny zaradiť do jedálneho lístka? Tu je príklad, ktorým sa môžete inšpirovať:

RAŇAJKY: celozrnné* pečivo s avokádom a s cottage cheesom, červená paprika
DESIATA: marhule
OBED: šošovicová polievka, morčacie mäso na šampiňónoch + dusená mrkva s hráškom + varené zemiaky
OLOVRANT: biely grécky jogurt s čučoriedkami a so slnečnicovými alebo s tekvicovými semienkami
VEČERA: vajíčková omeleta s brokolicou

* Pre deti cca do 3 rokov sa neodporúča konzumácia celozrnných výrobkov

POZOR: Jedálny lístok nezohľadňuje individuálne alergie a neznášanlivosť, ktoré sa s atopickou dermatitídou často spájajú.

Atopický ekzém kuchyňa

4.0000

Bol pre vás tento článok užitočný?

Nie

Nie

Veľmi užitočný

Ďakujeme za Váš hlas

Nenechajte si ujsť aj tieto články

SÚŤAŽ UKONČENÁ: Súťažte o balíčky Atoderm a otestujte sa, čo viete o opaľovaní

Pred 4 mesiacmi
Photoderm Mineral