Prevencia proti svrbeniu kože pri atopickej dermatitíde - dostatok mastných kyselín v strave

Čo sú to esenciálne mastné kyseliny (MK) a akú úlohu zohrávajú v zdraví pokožky a pri prevencii svrbenia kože pri atopickej dermatitíde?

Čo sú to esenciálne mastné kyseliny (MK) a akú úlohu zohrávajú v zdraví pokožky a v prevencii svrbenia tela? 

  • So zvyšujúcou sa incidenciou atopických ekzémov sa pozoruje trend korešpondujúci so znížením príjmu omega-3 MK a so zvýšením príjmu omega-6 MK.
  • Rybí olej – má vysoký obsah protizápalovej EPA (omega-3 MK).
  • Kyselina linolová (omega-6 MK) je jednou z najviac zastúpených polynenasýtených MK v koži a jej prítomnosť v ceramidoch priamo súvisí s kvalitou a s ochrannou funkciou kože.
  • Z toho vyplýva, že problematický nie je samotný vysoký príjem omega-6 MK, ktoré sú vo výžive kože tiež veľmi dôležité, ale neprimerane nízky príjem omega-3 v porovnaní s príjmom omega-6. 
  • Zatiaľ nie sú nepriestrelné dôkazy o pozitívnom efekte podávania omega-3 MK ako prevencie či terapie atopického ekzému (ale niektoré malé štúdie priniesli určité sľubné zistenia).
  • Istá štúdia priniesla závery, že ženy s atopickým ekzémom konzumovali málo omega-3 MK a naopak mali vysoký príjem nasýtených MK.

Prečítajte si tiež

Detoxikácia organizmu môže zmierniť prejavy atopického ekzému

Medzi zdroje omega-3 tukov patria:

  • Ryby a morské plody (zdroje EPA a DHA)
  • Vlašské orechy
  • Chia a ľanové semienka
  • Repkový a ľanový olej

Pri rastlinných zdrojoch omega-3 (orechy, semienka) je nutná premena alfa-linolenovej kyseliny na EPA a DHA, ktorá sa deje iba približne na 12 %, pričom v rybách už tieto vzácne kyseliny dostaneme priamo. Navyše semienka zvykneme konzumovať v malých dávkach (denná odporúčaná dávka chia semienok je 15g). Preto sú v tomto prípade živočíšne zdroje omega-3 vhodnejšie, než rastlinné. 

atopický ekzém tuky

Ako si zvoliť vhodné tuky?

Extra panenský olivový olej – nesmie chýbať vo vašom jedálnom lístku, pôsobí protizápalovo (vhodný najmä do studenej kuchyne, do šalátov).

Repkový olej – zdroj protizápalových omega-3 mastných kyselín (vhodný aj na pečenie a na opekanie na panvici).

Avokádový olej – má podobné vlastnosti ako olivový olej, je bohatý na vitamín E + zlepšuje vstrebávanie ďalších antioxdantov (extra panenský avokádový olej možno zahriať až na 250 stupňov Celzia).

Rybí olej – odporúčam užívať ako doplnok stravy (nie do jedla, ale na lyžičku a zjesť) – najlepší zdroj omega-3 tukov.

Ľanový olej – ďalší dobrý zdroj omega-3 mastných kyselín (nie až taký dobrý, ako rybí), pôsobí protizápalovo.

Veľmi dôležitý je aj príjem kvalitných bielkovín. To môže pre atopika predstavovať niekedy pomerne veľkú výzvu, keďže tie najväčšie a najlepšie zdroje bielkovín bývajú zároveň častými alergénmi. Patria sem napríklad mliečne výrobky, vajíčka, ryby či výrobky zo sóje. 

Ako teda doplniť bielkoviny do stravy atopikov? V tomto nízkoalergénnom jedálnom lístku nájdete pri dodržaní bežnej veľkosti porcie odporúčanú dennú dávku bielkovín:

RAŇAJKY: celozrnný chlieb so šošovicovou nátierkou
DESIATA: banán s mandľovým maslom
OBED: cícerová polievka, hovädzí plátok so pšenom a s brokolicou
OLOVRANT: ovčí jogurt* s jablkom a so škoricou
VEČERA: polenta (kukuričná kaša) zapečená s kozím* syrom

* Ovčie a kozie produkty môžu slúžiť ako náhrada kravského mlieka, časté však bývajú aj skrížené reakcie pri alergii na bielkovinu kravského mlieka, kde musí pacient vylúčiť z jedálneho lístka aj tieto druhy. K správnej voľbe potravín je preto nutný individuálny prístup. 

3.8750

Bol pre vás tento článok užitočný?

Nie

Nie

Veľmi užitočný

Ďakujeme za Váš hlas

Nenechajte si ujsť aj tieto články

SÚŤAŽ UKONČENÁ: Súťažte o balíčky Atoderm a otestujte sa, čo viete o opaľovaní

Pred 1 mesiacom
Photoderm Mineral

Atopický ekzém: Najčastejšie otázky v ordinácii dermatológa

Pred 1 mesiacom
Najčastejšie otázky v ordinácii dermatológa