(aktualizované zo dňa 23.3.2018)

Histamín ako nepriateľ pri ekzéme: Zmiernite svrbenie stravou

Pri svrbení kože, spôsobenom atopickým ekzémom, môže pomôcť aj vhodný výber výživy. Výživová odborníčka radí, ako sa vyhnúť histamínu v potravinách.

Histamín je jeden z najznámejších vnútorných faktorov, ktoré zapríčiňujú svrbenie. Uvoľňuje sa z buniek, keď sú tkanivá zapálené alebo stimulované prítomnosťou alergénu.

Medzi príčiny vysokých hladín histamínu v tele patria:

  • Imunologická príčina (reakcia na alergén)
  • Niektoré lieky (morfium, antibiotiká)
  • Ochorenie mastocytóza (zvýšenie počtu buniek tvoriacich histamín)
  • Nedostatok enzýmu DAO (histamínová intolerancia)

Potraviny s vysokým obsahom histamínu

  • Potraviny, ktoré sa tvoria v čase: údené, vyzreté, kvasené, fermentované, plesňové.
  • Potraviny ľahko podliehajúce kazeniu: ryby, kuracie mäso.
  • Tzv. histaminoliberátory (potraviny spôsobujúce uvoľnenie histamínu): jahody, vaječný bielok, morské plody, vlašské orechy, paradajky, citrusy, kakao.
  • Potraviny obsahujúce látky podobné histamínu: tvrdé vyzreté syry, plesňové syry, šunka a salámy, banán.

Čo okrem histamínu môže spôsobovať svrbenie?

Svrbenie tela môžu spôsobovať aj niektoré aditíva v potravinách. V skutočnosti ich však nie je až tak veľa, ako by sa mohlo zdať. K jedným z tých, pri ktorých sa skutočne potvrdil vzťah k rôznym kožným prejavom, patria siričitany. V potravinách plnia úlohu konzervantov – bránia rastu nežiaducich mikroorganizmov a majú aj antioxidačnú aktivitu. Označujú sa skratkou E220 E228. Využívajú sa najmä v zelenine a ovocí (sušené aj čerstvé), v spracovaných obilných produktoch (krekry, keksy), v spracovaných zemiakoch, v nápojoch a v morských plodoch.

K ďalším potenciálne problematickým aditívam patria parabény, glutamát, dusitany a dusičnany či azofarbivá

Hoci nie je dôvod báť sa všetkých éčok v strave, vhodnou stratégiou u atopikov je konzumovať čo najviac prirodzených, čerstvých potravín bez početných technologických úprav. 

Prečítajte si tiež

Strava a diéty pri atopickom ekzéme v kocke

Ako sa dá stravou zmierniť svrbenie?

Najakútnejšie kožné prejavy vrátane silného svrbenia môžu človeku naozaj znepríjemniť život. Preto môže mať význam krátkodobo zvoliť o niečo prísnejšiu stratégiu v stravovaní a snažiť sa vyhnúť všetkým potenciálnym potravinovým príčinám týchto problémov. 

Lenže takáto strava najmä u detí nie je vhodná v rámci dlhodobého režimu, keďže časom môže dôjsť k deficitu dôležitých vitamínov a minerálnych látok. Krátkodobo nám však môže pomôcť zmierniť silné kožné reakcie. 

Základom je:

  1. Vylúčenie hlavných potravinových alergénov: mlieko a mliečne výrobky, vajíčka, ryby a morské plody, sója, arašidy, sezam, horčica
  2. Obmedzenie pšenice a kukurice
  3. Obmedzenie potravín s vysokým obsahom histamínu

atopický ekzém potraviny

Medzi povolené potraviny v tejto fáze patria:

  • Živočíšne bielkoviny: hovädzie, králičie a morčacie mäso + striedmo aj bravčovina
  • Kozie a ovčie mliečne výrobky – môžu byť skrížené reakcie (v akútnej fáze neodporúčam)
  • Obilniny: ryža, zemiaky, quinoa, amarant (pšeno, ovsené vločky)
  • Ovocie: čučoriedky, černice, ríbezle, maliny do 100 g, menej vyzretý banán, melón, granátové jablko, hrozno + tepelne spracované jablká, hrušky, marhule, broskyne, slivky, čerešne
  • Zelenina: cvikla, cuketa, tekvica, uhorka, mrkva, brokolica, kapusta (nie kyslá), kel, ľadový šalát, rímsky šalát, paprika, reďkovka
  • Strukoviny: obmedzene červená šošovica
  • Dôležitý je dostatočný pitný režim: čistá (dojčenská) voda, slabšie bylinkové čaje

Prečítajte si tiež

Čo pomáha proti škrabaniu pri neustálom svrbení kože? Skúste tieto tipy

Vzorový jedálny lístok pri histamínovej diéte

Raňajky: pšenová kaša (bezmliečna) s granátovým jablkom a ľanovými semienkami
Desiata: jablkové pyré + ovsené vločky
Obed: zeleninová polievka + tekvicový prívarok s morčacím mäsom a so zemiakmi
Olovrant: cviklovo-čučoriedkové smoothie
Večera: varené hovädzie mäso z vývaru s dusenou mrkvou a s ryžou

Tip: Do jedla pridávajte olivový olej.

Atopický ekzém nakupovanie

Praktická rada: Ako v strave nahradiť vajíčko?

  • Pri pečení nahraďte vajíčko kukuričným škrobom alebo väčším množstvom tuku.
  • Do sladkých pokrmov (lievance, palacinky) pridajte banán.
  • Nechajte ľanové alebo chia semienka trochu napučať vo vode.
  • Namiesto bielkového snehu použite prášok do pečiva.

Zásady pri dlhodobej strave atopikov

Strava atopikov by mala mať protizápalový charakter. Taktiež by mala slúžiť na posilnenie imunitného systému.

  1. Vynechávajte čo najmenej potravín, snažte sa o pestrú stravu.
  2. Používajte čo najviac domácich potravín, obmedzte vysokospracované potraviny.
  3. Obmedzte príjem cukru, ktorý pôsobí prozápalovo.
  4. Obmedzte príjem trans-mastných kyselín a živočíšnych tukov.
  5. Zaraďte potraviny bohaté na vlákninu.

Ktoré potraviny je dobré zaradiť do svojej stravy:

  • Čerstvé ryby
  • Avokádo
  • Semienka: slnečnicové, tekvicové, ľanové, sezamové
  • Orechy: mandle, vlašské orechy, lieskovce, para orechy 
  • Kyslomliečne výrobky
  • Strukoviny
  • Cesnak
  • Ďalšie obilniny: špalda, jačmeň, raž, pohánka
  • Zázvor, oregano, škorica

Prečítajte si tiež

Čo môže jesť atopik? Ako sa stravovať pri atopickom ekzéme

4.3824

Bol pre vás tento článok užitočný?

Nie

Nie

Veľmi užitočný

Ďakujeme za Váš hlas

Nenechajte si ujsť aj tieto články