Liečba svrbenia kože pri atopickej dermatitíde pomocou výživy

Dokážu si atopici pri svrbení kože pri atopickej dermatitíde pomôcť aj vhodným výberom výživy? Prečítajte si tipy od odborníčky na výživové poradentsvo!

Histamín je jeden z najznámejších vnútorných faktorov, ktoré zapričíňujú svrbenie. Uvoľňuje sa z buniek, keď sú tkanivá zapálené alebo stimulované prítomnosťou alergénu.

Medzi príčiny vysokých hladín histamínu v tele patria:

  • Imunologická príčina (reakcia na alergén)
  • Niektoré lieky (morfium, antibiotiká)
  • Ochorenie mastocytóza (zvýšenie počtu buniek tvoriacich histamín)
  • Nedostatok enzýmu DAO (histamínová intolerancia)

V akých potravinách nájdeme najviac histamínu?

  • Potraviny, ktoré sa tvoria v čase: údené, vyzreté, kvasené, fermentované, plesňové.
  • Potraviny ľahko podliehajúce kazeniu: ryby, kuracie mäso.
  • Tzv. histaminoliberátory (potraviny spôsobujúce uvoľnenie histamínu): jahody, vaječný bielok, morské plody, vlašské orechy, paradajky, citrusy, kakao.
  • Potraviny obsahujúce látky podobné histamínu: tvrdé vyzreté syry, plesňové syry, šunka a salámy, banán.

Svrbenie tela môžu spôsobovať aj niektoré aditíva v potravinách. V skutočnosti ich však nie je až tak veľa, ako by sa mohlo zdať. K jedným z tých, pri ktorých sa skutočne potvrdil vzťah ku rôznym kožným prejavom patria siričitany. V potravinách plnia úlohu konzervantov – bránia rastu nežiaducich mikroorganizmov a majú aj antioxidačnú aktivitu. Označujú sa skratkou E220 – E228. Využívajú sa najmä v zelenine a ovocí (sušené aj čerstvé), v spracovaných obilných produktoch (krekery, keksoch), v spracovaných zemiakoch, nápojoch a v morských plodoch.

55/clanok]

K ďalším, potenciálne problematickým aditívam patria parabény, glutamát, dusitany a dusičnany či azofarbivá. 

Hoci nie je dôvod báť sa všetkých éčok v strave, vhodnou stratégiou u atopikov je konzumovať čo najviac prirodzených, čerstvých potravín bez početných technologických úprav. 

Najakútnejšie kožné prejavy vrátane silného svrbenia môžu človeku naozaj znepríjemniť život. Preto môže mať význam krátkodobo zvoliť o niečo prísnejšiu stratégiu v stravovaní a snažiť sa vyhnúť všetkým potenciálnym potravinovým príčinám týchto problémov. 

Lenže takáto strava najmä u detí nie je vhodná v rámci dlhodobého režimu, keďže časom môže dôjsť k deficitu dôležitých vitamínov a minerálnych látok. Krátkodobo nám však môže pomôcť zmierniť silné kožné reakcie. 

Základom je:

  1. VYLÚČENIE HLAVNÝCH POTRAVINOVÝCH ALERGÉNOV: mlieko a mliečne výrobky, vajíčka, ryby a morské plody, sója, arašidy, sezam, horčica
  2. OBMEDZENIE PŠENICE A KUKURICE
  3. OBMEDZENIE POTRAVÍN S VYSOKÝM OBSAHOM HISTAMÍNU

atopický ekzém potraviny

Medzi povolené potraviny v tejto fáze patria:

Živočíšne bielkoviny: hovädzie, králičie a morčacie mäso + striedmo aj bravčovina,

Kozie a ovčie mliečne výrobky – môžu byť skrížené reakcie (v akútnej fáze neodporúčam),

Obilniny: ryža, zemiaky, quinoa, amarant (pšeno, ovsené vločky),

Ovocie: čučoriedky, černice, ríbezle, maliny do 100g , menej vyzretý banán, melón, granátové jablko, hrozno + tepelne spracované jablká, hrušky, marhule, broskyne, slivky, čerešne,

Zelenina: cvikla, cuketa, tekvica, uhorka, mrkva, brokolica, kapusta (nie kyslá), kel, ľadový šalát, rímsky šalát, paprika, reďkovka, 

Strukoviny: obmedzene červená šošovica.

Dôležitý je dostatočný pitný režim – čistá (dojčenská) voda, slabšie bylinkové čaje

VZOROVÝ JEDÁLNY LÍSTOK

RAŇAJKY: pšenová kaša (bezmliečna) s granátovým jablkom a ľanovými semienkami
DESIATA: jablkové pyré + ovsené vločky
OBED: zeleninová polievka + tekvicový prívarok s morčacím mäsom a so zemiakmi
OLOVRANT: cviklovo-čučoriedkové smoothie
VEČERA: varené hovädzie mäso z vývaru s dusenou mrkvou a s ryžou

+ pridávať do jedla olivový olej

Atopický ekzém nakupovanie

PRAKTICKÁ RADA: Ako v strave nahradiť vajíčko?

  • Pri pečení nahradiť kukuričným škrobom alebo väčším množstvom tuku,
  • Do sladkých pokrmov (lievance, palacinky) pridať banán,
  • Nechať ľanové alebo chia semienka trochu napučať vo vode,
  • Namiesto bielkového snehu prášok do pečiva.

A čo dlhodobá strava atopikov?

Hlavné zásady: Protizápalový charakter + posilnenie imunitného systému

  1. Vynechávať čo najmenej potravín, snažiť sa o pestrú stravu
  2. Používať čo najviac domácich potravín, obmedziť vysokospracované potraviny
  3. Obmedziť príjem cukru, ktorý pôsobí prozápalovo
  4. Obmedziť príjem trans-mastných kyselín a živočíšnych tukov
  5. Zaradiť potraviny bohaté na vlákninu

ĎALŠIE TIPY

Zaraďovať:

  • Čerstvé ryby
  • Avokádo
  • Semienka: slnečnicové, tekvicové, ľanové, sezamové
  • Orechy: mandle, vlašské orechy, lieskovce, para orechy 
  • Kyslomliečne výrobky
  • Strukoviny
  • Cesnak
  • Ďalšie obilniny: špalda, jačmeň, raž, pohánka
  • Zázvor, oregano, škorica
4.2683

Bol pre vás tento článok užitočný?

Nie

Nie

Veľmi užitočný

Ďakujeme za Váš hlas

Nenechajte si ujsť aj tieto články