Čo je dobré jesť, keď trpíte atopickým ekzémom?

Atopický ekzém je choroba kože, na ktorej sa podieľa mnoho faktorov - tie vytvárajú akúsi mozaiku.

Potraviny tvoria len jednu časť tejto skladačky, ktorá je ale pre celkový obraz rovnako dôležitá ako tie ostatné.

Súvislosť s potravinami je preukázaná najmä v detskom veku, kedy až za tretinu všetkých ekzémov môžu hlavné alergény - bielkoviny kravského mlieka, vajíčka, pšenica, sója a z malej časti aj zelenina, ovocie, semená a orechy. Preto by sa tieto potraviny mali pridávať do detskej stravy postupne. Dobrou správou je, že nepriaznivé reakcie na spúšťajúce potraviny väčšinou postupom času zmiznú.

„U dospelej populácie pretrváva atopický ekzém zhruba u 2 až 3 % ľudí, pričom význam potravinových alergénov v tejto skupine klesá. Aj tak je možné si niektorými zložkami potravy dopomôcť k zdravej koži."

Pozor na alergiu a intoleranciu

V prvom rade je nutné vylúčiť potraviny u ktorých je u pacienta preukázaná súvislosť s atopickým ekzémom - je na potravinu alergický, alebo intolerantný a ekzém je prejavom tejto reakcie. Je dôležité nepodstupovať diéty ,,naslepo”, pretože sa vystavujeme riziku nedostatku niektorých živín a výsledky tohto vysadzovania obyčajne nie sú vhodné. Ďalej je potrebné sa vyvarovať potravinám, u ktorých vieme, že zhoršujú prejavy ekzému.

Vyvážená a pestrá strava

Neexistuje žiadna zázračná potravina, ktorá by nás dokázala zbaviť atopického ekzému. Ide skôr o komplex všetkých látok, ktoré sa podieľali na stavbe tkanín a správneho  imunitného systému. Medzi nich rozhodne patria bielkoviny, nenasýtené mastné kyseliny, čerstvá zelenina, ovocie, orechy a semienka.

  • Kvalitné bielkoviny - chudé mäso, mlieko a mliečne výrobky, sójové výrobky (ak nie je na tieto potraviny alergia)
  • Nenasýtené mastné kyseliny (omega-3 mastné kyseliny) - tuniak, losos, repkový a ľanový olej
  • Čerstvá zelenina
  • Ovocie - niekedy môžu spôsobovať ťažkosti citrusové plody alebo kiwi, častým alergénom sú aj jahody
  • Orechy a semienka - mandle, kešu, drvené ľanové semienka, dyňové a slnečnicové semienka.

Naopak spracované potraviny s vysokým obsahom jednoduchých cukrov, nenasýtených mastných a transmastných kyselín by sme mali radšej nechať v regáloch.

Rozmaznávajte svoju kožu

Vzhľadom na to, že atopický ekzém je choroba kože, je dobré sa zamerať na vitamíny a minerálne látky, ktoré hrajú na tomto poli významnú rolu. Stavba tkanín zabezpečuje celistvosť kože a chráni nás pred oxidačným stresom. Ide o vitamíny A, C, E, D a minerálne látky ako zinok, selén alebo meď. Kde tieto látky v potravinách nájdeme?

  • Vitamín A - v mliečnych výrobkoch, mrkve, červenej paprike a marhuľách
  • Vitamín C - v červenej ríbezlí, ružičkovej kapuste, zemiakoch alebo brokolici
  • Vitamín E - v drvených ľanových semienkách, slnečnicových semienkach,  mandliach a avokáde
  • Vitamín D - v treščej pečeni, tučných rybách a doplnkoch stravy
  • Zinok - v celozrnných výrobkoch, mliečnych výrobkoch, tuniakovi, sardinkách, mäse a orieškoch.

„Potrava je len jednou malou súčasťou pri zvládaní atopického ekzému."

Nemenej dôležitú úlohu zohráva alkohol, stres alebo fajčenie. Pri liečbe sa tak snažte myslieť na všetky faktory, ktoré by sa mohli prejaviť a atopiu zhoršiť, ale naopak aj zlepšiť. Ak je všetko v rovnováhe, tak sa potom lepšie tolerujú aj rôznorodé potraviny.

3.4706

Páčil sa vám tento článok? Ohodnoďte ho.

Stačí jeden klik na hviezdičku.

Nezaujal

Je skvelý!

Ďakujeme za Váš hlas

Podeľte sa o tento článok s priateľmi.

Budete vedieť ako prví

Neustále pridávame príbehy, rozhovory a odborné rady, ktoré vám môžu byť v riešení atopického ekzému veľmi nápomocné. Ak nám necháte e-mail, budeme vás informovať ako prvých.