Čo si zbaliť na zdravú desiatu a olovrant do práce alebo do školy

Máte večer taký hlad, že by ste zjedli čokoľvek, čo vám príde pod ruku?

Na vine je zrejme už od rána nevhodne usporiadaný jedálniček, a predovšetkým absencia desiaty a olovrantu.

dievčatko s miskou ovocia

Myslíte si, že desiata je vhodná len pre školopovinné deti?

Potom ste na veľkom omyle. Počas dňa zjeme tri veľké jedlá (raňajky, obed, večera). Ak sa chcete vyhnúť väčším výkyvom hladiny krvného cukru, zaraďte si ešte do jedálnička zdravú desiatu a olovrant, ktoré by mali tvoriť približne 5 - 10 % vášho denného príjmu a určite by mali obsahovať všetky tri základné živiny - to znamená sacharidy, bielkoviny a tuky. Budete lepšie naladení, menej unavení a vyhnete sa “vlčiemu hladu”.

Už počujem tie výhovorky - nemám čas, nestíham…

Pripravujete desiatu do školy pre svoje deti? Tak pripravte jednu krabičku aj pre seba. Alebo občas nechajte deti, aby zdravú desiatu pre zmenu pripravili ony. 

„Dobrá príprava, t.j. nákup potravín, je základom racionálneho jedálnička."

Občas stačí taká maličkosť, ako je lyžička, aby ste si mohli dať jogurt alebo natrieť nátierku na pečivo.

A aké potraviny vybrať na zdravú desiatu?

Mojim favoritom sú mliečne výrobky - biely jogurt, tvaroh, acidofilné mlieko. Môžete vyskúšať aj kozie produkty alebo aj rastlinné. Ale pozor na množstvo cukru v zložení.

Môžete vyberať aj z veľkého množstva plátkových a čerstvých syrov, šunky s dostatočným množstvom mäsa (aspoň 85 %), rybích alebo rastlinných nátierok, vajíčok a orechov. Tieto potraviny nám zaistia príjem bielkovín a tukov. 

desiata

Sacharidy potom doplnia ovocie - banány, jablká, hrušky, sezónne ovocie, zelenina - cherry rajčiny, uhorka, paprika, kaleráb, reďkovky alebo hotový šalát, celozrnné pečivo, ovsená kaša, ale dobré je aj musli, ktoré len stačí pridať do jogurtu či mlieka.

„Ako zdravá desiata/olovrant môžu občas poslúžiť aj celozrnné sušienky (aby bol výrobok celozrnný, na prvom mieste v zložení by mal obsahovať celozrnnú múku)."

Neuchylujte sa len na kombináciu pečivo - šunka - syr. Kombinujte a vymýšľajte. Skúste napríklad smoothie - rozmixujte mlieko s tvarohom a pridajte čerstvé ovocie alebo zeleninu, bylinky a štipku soli či kurkumy. Vyrobíte tým nápoj, ktorý zasýti a ešte poteší chuťové poháriky. 

zelenina

Tiež občas fungujete ako “mamataxi” alebo trávite veľa času v aute? 

V tomto prípade voľte desiate do práce či do školy, ktoré sa nedrobia a nerozlievajú. Ja mám v týchto prípadoch najradšej krabičku s nakrájaným ovocím a zeleninou a v priehradke auta pre prípad stroskotania proteínovu tyčinku, zmes orieškov a sušeného ovocia alebo celozrnné krekry. Neraz mne alebo mojim spolujazdcom “zachránili” život. 

deti v parku

Vidíte, aké to je jednoduché? Teraz už len všetko dopredu pripraviť a naplánovať. Sľubujem, že vás hlad už neprekvapí. 

Prečítajte si tiež

Čo je dobré jesť, keď trpíte atopickým ekzémom?

Nakoniec môj obľúbený recept na dezert z avokáda a banánov:
1 zrelé avokádo
2 banány
1 lyžica kakaa
3 lyžice smotany alebo jogurtu
3 lyžice studenej vody
Všetko rozmixovať a nechať cca hodinku odležať. Žiadny zbytočný cukor a pritom taká lákavá dobrota. 

Na obrázku může být: jídlo

Pohodovú jar plnú zdravých desiat praje Helena 

1.0000

Bol pre vás tento článok užitočný?

Nie

Nie

Veľmi užitočný

Ďakujeme za Váš hlas

Nenechajte si ujsť aj tieto články